Program został stworzony, by zwiększyć dostępność usług w naszym kraju dla osób o szczególnych potrzebach, które napotykają wiele barier w przestrzeni publicznej. Dzięki funkcjonowaniu programu mają one mieć łatwiejszy dostęp do instytucji i usług użytku publicznego, a także móc lepiej i łatwiej uczestniczyć w życiu społecznym.
Po co i do kogo kierowany jest Program Dostępność Plus?
Program Dostępność Plus powstał w ramach współpracy środowiska osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz rządu, a także organizacji pozarządowych i obywateli. Projekt został opracowany tak, by nie generować dodatkowych kosztów, ale jego perspektywa jest długoterminowa – zaplanowane modernizacje i postępy obejmują lata. Projekt uwzględnia czynnik zmieniającego się społeczeństwa, które będzie potrzebowało rozwoju pod innym kątem i rozwiązywania nowych problemów.
Program ma na celu przede wszystkim ułatwienie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym przedstawicielom społeczeństwa o wyjątkowych potrzebach do swobodnego funkcjonowania. Wymienia się w tej kategorii osoby niepełnosprawne o różnym stopniu niepełnosprawności, jak również osoby starsze.
Na jakie sektory i w jaki sposób wpływa Program?
Program jest kompleksowy, ponieważ obejmuje rozwój różnych sfer życia obywateli, by jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby. Uwzględnia on modernizację w ramach ośmiu obszarów – architektura, transport, edukacja, służba zdrowia, cyfryzacja, usługi, konkurencyjność i koordynacja.
Modernizacje Programu Dostępność Plus mają ułatwić funkcjonowanie na poziomie codziennych czynności i przestrzeni publicznej. Podstawą jest m.in. poprawa dostępności architektonicznej budynków mieszkalnych i placówek użytku publicznej (np. urzędy, szkoły, szpitale i przychodnie). Z tego powodu stosuje się lepsze oznaczenia pomieszczeń, usprawnienia w postaci barierek, podjazdów, dźwigów, lekko otwierających się drzwi czy automatycznego oświetlenia.
Poza tym dokonywane są inwestycje w zakup wyposażenia do instytucji użytku publicznego, które mają pomóc w komunikacji z osobami niewidomymi, niesłyszącymi oraz z zaburzeniami mowy. Wprowadzana jest także wiedza o dostępności jako element programów nauczania dla poszczególnych zawodów i w ramach kształcenia nauczycieli.