Stres – jak sobie z nim radzić?

0
32

Stres to towarzysz człowieka od zarania dziejów. Był obecny kiedyś, jest obecny dziś. Jednak pewne aspekty związane ze stresem znacząco się zmieniły. We współczesnym świecie ludzkość oraz częściej jest stawiana przed sytuacjami stresowymi. Ciągły bieg, niedomknięte sprawy, praca po godzinach, problemy finansowe, konflikty z partnerem, straty, czy też choroby potrafią nieźle namieszać w życiu i zdrowiu niejednego człowieka. Nie można pozbyć się stresu z życia, ale można nauczyć się radzić sobie ze stresem.

Stres – co to takiego?

Stres to reakcja organizmu na sytuację stresową. Stresory to czynniki (bodźce) wewnętrzne lub zewnętrzne, które wywołują stres. Jeśli reakcja organizmu jest prawidłowa, to stres przemija razem ze sytuacją stresową. Eustres to pozytywny stres, który mobilizuje do działania. Dystres to negatywny stres, który pojawia się nieadekwatnie do sytuacji i powoduje szereg obciążających dolegliwości.

Najczęściej występujące objawy stresu:

  • pobudzenie organizmu,
  • nerwowość, drażliwość,
  • lęk,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • bóle głowy, najczęściej o charakterze nieukładowym,
  • przyspieszona akcja serca,
  • ucisk w gardle,
  • suchość w ustach,
  • drążący głos,
  • pocące się ciało,
  • rozszerzone źrenice i szeroko otwarte oczy,
  • gęsia skórka pojawiająca się na ciele,
  • drżące, gumowate ciało,
  • skręcanie w żołądku,
  • parcie na pęcherz i wiele innych.

Im więcej stresu, tym problem zaczyna być poważniejszy, dlatego warto wypracować swoje metody radzenia sobie ze stresem, bądź skorzystać z porady psychologicznej lub też terapii. Stres nie jest szkodliwy dopóki można sobie z nim poradzić. Problem pojawia się wtedy, gdy przewlekły, nieustępujący stres zawładnie życiem i zacznie doprowadzać np. do chorób.

Sposoby radzenia sobie ze stresem 

Początkowe objawy stresu można zwalczać samodzielnie za pomocą tradycyjnych metod:

  • odpowiednie odżywianie i nawadnianie organizmu – zbilansowana dieta,
  • aktywność fizyczna – spacery, siłownia, fitness, jazda na rowerze, basen, itp.,
  • rozmowa z rodziną lub przyjaciółmi,
  • wyjścia z domu, spotkania ze znajomymi,
  • odpoczynek – czas dla siebie,
  • aktywności rozluźniające – masaż, medytacja, trening uważności, itp.,
  • zainteresowania, hobby.

Terapia stacjonarna i terapia online

Jeśli stres pojawia się coraz częściej i utrzymuje się coraz dłużej, dobrze byłoby skonsultować swoje dolegliwości ze specjalistą, najlepiej z psychoterapeutą. Proszenie terapeutę o pomoc to nic wstydliwego, wręcz przeciwnie. Każdy czasem znajduje się na takim etapie życia, że potrzebuje wsparcia ze strony innym osób. Jeżeli nie ma czasu na terapię stacjonarną, warto rozważyć możliwość terapii online. Terapia online odbywa się tak samo, jak wizyta u terapeuty stacjonarnego. Specjalista siedzący po drugiej stronie ekranu dysponuje odpowiednim wykształceniem i stosownymi kwalifikacjami. Z pewnością zaangażuje się w problem pacjenta z taką samą uwagą jak w przypadku spotkań w gabinecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here