Witarianizm – kilka słów o diecie na surowo

0
41

Wegetarianizm, weganizm – to pojęcia, które ciągle zyskują na popularności. Na wykluczenie mięsa i produktów odzwierzęcych z jadłospisu decyduje się coraz więcej osób. Wybór ten dyktowany jest zarówno troską o środowisko, jak i przekonaniami religijnymi lub moralnymi. Obie te diety mogą przybierać formę witarianizmu (ang. raw food diet), który eliminuje możliwość spożywania produktów przetworzonych. Czym dokładnie jest witarianizm, jakie może przynieść korzyści oraz na jakich produktach bazuje? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Główne zasady witarianizmu

Posiłki przygotowywane według zasad witarianizmu powinny składać się z produktów naturalnych, nieprzetworzonych oraz niepasteryzowanych. Nie powinny być podgrzewane do temperatury powyżej 40-48 stopni Celsjusza (zazwyczaj 42 stopnie). Według niektórych źródeł takie składniki powinny stanowić przynamniej 3/4 dziennego jadłospisu. Niektórzy idą jednak na całość i komponują dania jedynie z takich produktów. Witarianie często skupiają się również na tym, by posiłki były organiczne, a warzywa i owoce nie zawierały GMO.

Korzyści przejścia na dietę witariańską

Jeżeli bierzesz pod uwagę spróbowanie tej diety, musisz wiedzieć jakie może nieść ze sobą konsekwencje. Zatem jakie korzyści płyną z witarianizmu?

  • Dzięki rezygnacji z wysokoprzetworzonych posiłków zmniejszysz spożycie soli, kalorii oraz tłuszczów nasyconych. Dzięki temu obniżysz ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy typu 2;
  • przygotowując posiłki samodzielnie z naturalnych składników unikniesz nadmiaru cukru w diecie. Pozwoli Ci to utrzymać lub zredukować wagę, a także zmniejszy niebezpieczeństwo rozwinięcia chorób serca;
  • dieta bogata w surowe warzywa i owoce zapewni wysokie spożycie błonnika, dzięki czemu unikniesz problemów jelitowych oraz ryzyka nadciśnienia.

Co jeść będąc witarianinem?

Większość osób decydujących się na dietę witariańską rezygnuje również z mięsa, a także, w wersji wegańskiej ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Co zatem jeść, aby zapewnić sobie właściwy poziom minerałów i składników odżywczych, a jednocześnie pozostać wiernym filozofii witarianizmu?

Odpowiednie produkty to między innymi:

  • pełne ziarna, m.in kiełki prosa, gryki, dziki ryż, komosa ryżowa;
  • rośliny strączkowe, jak np. ciecierzyca i soczewica, namoczone lub poddane procesowi kiełkowania i fermentacji;
  • tłuszcze i oleje, czyli m.in awokado, tłoczony na zimno olej kokosowy oraz oliwa z oliwek, orzechy, siemię lniane;
  • wszelkie warzywa i owoce nie poddane obróbce termicznej;
  • świeże lub suszone zioła.